Meripartiolippukunnan johtamisen ominaispiirteet
Partio on kasvatustoimintaa. Tavoitteena on tukea lasten ja
nuorten kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioiden. Päämääränä on
persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen,
aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja
kansainvälisen yhteisön jäsen. Meripartiolippukunta on yksi – parhaimmillaan erinomainen
- keino päämäärän saavuttamiseen.
Mitä
ominaispiirteitä meripartiolippukunnan johtamisessa pitää ottaa huomioon?
Johtokolmikkomallissa lippukunnan johtaminen on jaettu
kolmeen osaan: lippukunnanjohtaja vastaa lippukunnan johtamisesta, resursseista
ja hallinnosta, ohjelmajohtaja vastaa partiokasvatuksesta lippukunnassa ja
pestijohtaja vastaa vapaaehtoisista. Meripartiolippukunnassa neljäs osa-alue on
partioalus tai partioalukset. Eri lippukunnissa partioaluskapasiteetin
johtaminen on sovittu eri tavoin. Jossain aluksella on vastuukippari, joissain
alusvastaava ja joissain erillinen meripartio-osasto.
Kuten muutkin osa-alueet, partioalus on kiinteä osa
lippukuntaa, joten se liittyy kaikkiin muihin osa-alueisiin. Hyvin toimivan ja
johdetun meripartiolippukunnan merkki onkin, ettei meripartio tai purjehtiminen
jää vain osan lippukunnasta puuhasteluksi.
Partiokasvatus
Partiolippukunnan varsinainen päämäärä on tuottaa
partiokasvatusta – periaatteessa kaikki muu on partiokasvatuksen tukemista. Partiokasvatus
perustuu partiomenetelmään ja partion kasvatustavoitteisiin.
Meripartiolippukunnassa merellinen toiminta läpileikkaa koko partiokasvatuksen.
Luonnollisesti partiokasvatus toteutuu partioaluksella.
Siksi ohjelmajohtajan tärkeä tehtävä onkin varmistaa, että jokaiselle
partiolaiselle on tarjolla ikäkauteen sopivaa toimintaa aluksella. Nuorimmilla
ikäkausilla kyseeseen voi tulla iltapurjehdus tai partioalukseen tutustuminen,
kun taas vanhemmat ikäkaudet voivat tehdä viikonloppu ja matkapurjehduksia.
Ohjelmajohtajan tehtävänä on myös valvoa, että purjehdustoiminta
tukee osallistujien partiokasvatuspolkua. Partiokasvatuksen tavoitteena on,
että yksilö toimii aktiivisesti ja vastuuntuntoisesti suhteessa omaan itseensä,
toisiin ihmisiin, yhteiskuntaan ja ympäristöön. Partiossa oppii taitoja,
tietoja, asenteita ja arvoja, jotka auttavat elämään kokonaista ja täysipainoista
elämää. Merimiestaidot, purjehdustaidot ja navigointitaidot ovat ”vain” keino saavuttaa
partion kasvatustavoitteita.
Esimerkiksi ohjelmajohtaja voi käydä läpi kippareiden
kanssa, mitä partio-ohjelman teemoja vaikkapa tarpojaryhmällä on
purjehduskauden aikana käynnissä. Näin kipparit osaavat tehdä purjehduksista
osan kokonaisvaltaista partiokasvatusta yhdessä viikotoiminnan, retkien ja
muiden tapahtumien kanssa.
Vapaaehtoiset
Vapaaehtoiset ovat lippukunnan tärkein voimavara. Ilman
vapaaehtoisia ei partioalusta saada huolettua ja purjehdukset jäävät
purjehtimatta ilman motivoituneita ja osaavia vapaaehtoisia. Pestijohtajan
pestiä voi ajatella kolmen osa-alueen kautta: suunnittelu, rekrytointi ja pestattujen
tukeminen.
Suunnittelu tarkoittaa meripartiolippukunnassa normaalin
pestisuunnittelun lisäksi sitä, että esimerkiksi kippari ja förstitilannetta
pyritään arvioimaan ja suunnittelemaan kahdesta viiteen vuoden tähtäimellä.
Pestijohtaja voi esimerkiksi arvioida, että pari vuotta huonoa
osallistumistilannetta veneenohjaajakurssille johtaa muutamassa vuodessa pulaan
uusista kippareista. Suunnittelun avulla ymmärretään, että pitää panostaa nykyisten
kipparien pestissä viihtyvyyteen tai käynnistää rekrytointi. Suunnitteluun
kuuluu myös sen varmistaminen, että lippukunnan eri pesteihin riittää ihmisiä.
Rekrytointi voi tarkoittaa joko uusien aikuisten rekrytointia
partion tai lippukunnan ulkopuolelta tai lippukunnan olemassa olevien vapaaehtoisten
rekrytoimista heille uusiin pesteihin. Esimerkiksi kipparin pesti on sellainen,
johon täytyy joskus kannustaa ihmisiä. Rekrytointiin löytyy vinkkejä
esimerkiksi partio.fi nettisivustolta. Meripartiotoiminnassa uusien aikuisten
kohdalla on kiinnitettävä erityistä huomiota siihen, että he kokevat itsensä
tervetulleeksi, vaikka etenkin alussa heidän purjehdusosaamisensa taso voi olla
sangen alhainen.
Pestissä tukeminen tarkoittaa osaamisesta ja motivaatiosta
huolehtimista. Apuna voi käyttää pestiavain-työkalua. Osaamista voi tukea erilaisilla
kursseilla tai vaikkapa lippukunnan omalla kevätkoulutuspäivällä, jossa käydään
läpi ajankohtaisia asioita ja kerrataan vanhoja. Motivaatiotekijät vaihtelevat
eri ihmisillä, minkä vuoksi on tärkeää kuunnella, mikä ketäkin motivoi.
Johtaminen
Lippukunnanjohtaja vastaa lippukunnan johtamisesta. Keskeistä
on koordinoida lippukunnan kokonaisuutta ja eri asioiden välistä tasapainoa.
Lippukunnanjohtajan tulee pitää huoli, että purjehdustoiminnalle on tarpeeksi resursseja
ja vapaaehtoisia, mutta toisaalta molempia pitää riittää viikkotoimintaan ja
retkitoimintaan ainakin purjehduskauden ulkopuolella.
Lippukunnanjohtajan tehtävänä on varmistaa, että lippukunta
kehittyy eteenpäin:
- Toiminnan laatua voi aina kehittää pienin ja välillä suurin askelin.
- Isompi jäsenmäärä tuo toimintaan vakautta ja yhä useampi lapsi ja nuori pääsee partioon.
- Lippukunnan toimintaa pitää tarkastella myös pitkällä aikavälillä: onko lippukunnan toiminta-alue oikea, onko aluskapasiteetti toimiva, mitä lippukunta haluaa olla tulevaisuudessa.
Useimmissa lippukunnissa lippukunnanjohtaja vastaa myös
hallinnosta ja toimii esimerkiksi hallituksen puheenjohtajana. Meripartiolippukunnissa
on erityisesti kiinnitettävä huomiota varmistaa turvallisuuteen ja talouteen.
Turvallisuuden osalta lippukunnanjohtajan tehtävänä on esimerkiksi varmistamalla,
että Suomen Partiolaisten turvallisuusohjeita ja Turvallisesti yhdessä
-ohjeistusta noudatetaan lippukunnassa. Talouden osalta - etenkin, jos lippukunnalla
on kallis alus - on pyrittävä riittävän vahvaan taseeseen ja tehtävä vakaata
tulosta. Apuna voi olla esimerkiksi varainhankinnan kehittäminen. Huolellinen
ja hyvä hallinto on toimivan lippukunnan perusedellytys.
Partioalus
Partioaluksesta huolehtiminen edellyttää sekä teknistä
taitoa että johtamiskykyä. Yhtäältä on niin, ettei esimerkiksi huoltohommia
kannata tai voi tehdä väärin. Toisaalta, jos ihmiset ovat epämotivoituneita tai
tekevät asioita väärin tai vääriä asioita, partioaluksen ylläpidosta ei tule
mitään. Oli lippukunnassa käytössä mikä hyvänsä malli partioaluksen johtamista
varten, näistä kahdesta ulottuvuudesta on pidettävä kiinni.
Partioaluksen huollossa on hyvä muistaa, että ikäkausipartiolaisilla
huolto on osa partiokasvatusta eli huoltamalla pyritään kohti partion kasvatustavoitteita:
esimerkiksi ylitetään itsensä oppimalla uusi taito, opitaan toimimaan ryhmässä
paremmin tai pidetään huolta ympäristöstä kierrättämällä oikein huollon aikana
tuotettu jäte.
Huolto on projektityyppinen johtamistilanne ja sitä voi
lähestyä projektijohtamisen opein. Esimerkiksi PDCA-sykliä (Plan, Do, Check,
Act) voi hyödyntää kehittämismenetelmänä. Ensin suunnitellaan, sitten tehdään.
Tämän jälkeen tarkastetaan tulos ja toimintatapa, minkä jälkeen tehdään
tarvittavat korjaukset toimintatapaa. Tällainen vähittäinen kehittäminen sopii
hyvin partiotoimintaan.
Toinen esimerkki on kanban-menetelmä, jossa tarvittavat
huoltotoimenpiteet ensin pilkotaan sellaisiin osiin, että yhden osan voi tehdä
kerralla. Sitten nämä pienet toimenpiteet kategorisoidaan tehtäviin asioihin,
tekeillä oleviin asioihin ja tehtyihin asioihin. Tavoitteena on pitää tekeillä
olevissa asioissa vain muutama toimenpide, jotta resursseja on kuhunkin asiaan
riittävästi ja tuloksia saadaan aikaan. Näin motivaatiokin pysyy.
Partioaluksen käytäntöjä tulee johtaa myös purjehduskauden
aikana. Tähän keinoja ovat esimerkiksi kipparien tai aktiivipäälystön välinen tiedonvaihto,
hyvien ja huonojen käytäntöjen ja kokemusten jakaminen säännöllisesti ja check-listit,
joilla varmistetaan, että olennaiset asiat tulevat tehdyksi.
Kommentit
Lähetä kommentti