Pitäisikö samoajaikäisille olla rinnakkaisbrändi?
Disclaimer: kirjoitus ei liity pestiini partiossa. Koska olen saanut esimerkiksi tutustua partion jäsentietoihin ja saanut
sen pohjalta ajatuksia, ajattelen, että on tärkeää jakaa näitä ajatuksia.
Kyseessä ei ole ehdotus, vaan visio. Ehkä siitä on joskus hyötyä jonkun konkreettisenkin
kehittämisessä. Yleisestikin toivon, että partiossa esitetään rohkeasti erilaisia visioita.
Samoajaikäkausi on ehkä
suosikkini partiossa. Partiokasvatus on vaikuttavaa ja samoajana on
mahdollisuus kasvaa ja kehittyä niin taitojen kuin ajatustapojen osalta
valtavasti. Minulle nimenomaan samoajaikäkausi oli elämääni ehkä merkittävimmin
muovannut vaihe partiopolulla. Olen tosi iloinen, että sain olla samoajana
partiossa.
Kuva: B-P |
Ikävä uutinen on, että
samoajaikäkausi on harvalle partiopolun aloituspiste. Kun katsoin asiaa syksyllä
2018, oli viimeisen vuoden aikana alle 150 ihmistä koko Suomessa aloittanut
partion samoajaiässä ja tästä joukosta varmasti tietty osa on partioon
palanneita. Kun miettii, miten nimenomaan samoajaiässä nuori kiinnostuu uusista
asioista ja monille syntyy esimerkiksi rippi- tai protuleirin kautta uusia
kokemuksia, on sääli, ettei partio ole tässä mukana.
Varmaan on
samoajaryhmiäkin, joissa nimenomaan aloittaa uusia samoajia, mutta suhteessa mahdollisuuksiin
sitä ei tapahdu riittävästi. Voisiko yksi ongelma olla,
että partion 15-vuotiaana aloittava saa kerralla vaikeasti sulatettavan paketin?
- ryhmän, jossa osa on tuntenut jo sudenpennusta asti.
- valtavasti symboliikkaa, joka voi tuntua murrosikäisestä hassulta.
- että ei ole koskaan nukkunut teltassa.
- partion brändin, joka ei puhuttele kovin vahvasti nimenomaan tässä ikäluokassa.
- mahdollisen oletuksen vartionjohtajaksi ryhtymisestä.
Mitäpä jos pilotoitaisiinkin
samoajaohjelman rinnakkaisbrändiä, joka olisi irrotettu osasta partion mukana
automaattisesti tulevaa ainesta? Mitä jos tällainen toiminta ohjattaisiin
nimenomaan nuorille, jotka eivät ole olleet vielä partiossa (toki jotain
yhteistyötäkin voisi olla)? Esimerkiksi Portugalissa samoaja- ja
vaeltajaikäkaudet ovat ilmeisesti kaikista isoimpia ikäkausia. Voitaisiinko
meilläkin kokeilla jopa koko partion brändistä irrotetulla rinnakkaisbrändillä,
miten partiokasvatuksesta saisi uusille samoajaikäisille aidosti houkuttelevaa?
Mahdollisena visiona
voisi olla esimeriksi vuoden mittainen matalan kynnyksen kokonaisuus, joka
rakennettaisiin ryhmänohjaajakurssin, hygieniapassin, EA1-kurssin ja muiden
partiossakin tehtävien, mutta nuoria työelämätaitojen kannalta puhuttelevien
juttujen kannalta. Näiden lisäksi kokonaisuuteen kuuluisi partion
elämyksellistä sisältöä, uusia kavereita ja osallistumista esimerkiksi
samoajatapahtumiin, kuten Exploon. Kokonaisuus voisi olla suunnattu ei-vielä-partiolaisille,
mutta sillä voitaisiin tukea myös lippukuntien samoajatoimintaa. Kokonaisuuden
jälkeen ohjattaisiin lippukuntaan tai oltaisiin tyytyväisiä, että nuori on
saanut vuoden annoksen partiokasvatusta.
Partion jäsenmäärän akuutteihin kasvutavoitteisiin vastataan uusilla seikkailija- ja sudenpentulaumoilla. Pitkällä aikavälillä voisimme toteuttaa parhaiten tarkoitustamme, jos partio aloitettaisiin useammin myös yläkoulu / 2. aste -iässä. Jäsenpitoa ei ole ehkä mahdollista määrättömästi lisätä seikkailija- ja tarpojaiässä, joten uusien nuorten kutsuminen partioon voi olla tehokkaampaa.
Uusien partiolaisten aloittaminen
sudenpentu- ja seikkailijaikäkausien jälkeen on myös toimiva keino saavuttaa
päämääräämme lisäämällä partiokasvatuksen määrää.
Kommentit
Lähetä kommentti